مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی گفت: ۱۳۹ مجوز بهره‌برداری واحدهای تولیدی امسال در نقاط مختلف این استان صادر شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵ 11 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،یوسف یوسفی به مناسبت هفته هوای پاک در جمع خبرنگاران افزود: این واحدهای تولیدی باید تمام قوانین و ضوابط زیست‌محیطی را رعایت کنند و برخی از آنها مکلف به نصب سیستم پایش آنلاین هستند.
وی بیان کرد: ۳۴۱ مجوز استقرار واحدهای جدید نیز در این بازه زمانی توسط محیط‌زیست استان مرکزی پاسخ داده شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: ۱۱۳ مورد از واحدهایی که به دنبال اصلاح افزایش ظرفیت بودند، موفق به اخذ مجوز شدند، هفت مورد هم طرح‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی صورت گرفت.
یوسفی اظهار داشت: ۵۶۸ واحد آلاینده از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، در این استان شناسایی شد و در سال جاری نیز تاکنون، ۱۵۷ واحد آلاینده شناسایی شده که از این تعداد ۹۸ واحد، آلایندگی هوا داشته‌اند.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال یک‌هزار و ۷۲۸ واحد تولیدی پایش شدند که در این راستا برای ۱۴۶ واحد، اخطار رفع آلودگی صادر شده و سه واحد آلاینده هم بر اساس دستور قضایی مهر و موم شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: در ماده ۲۵ قانون هوای پاک به حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها اشاره شده و بر همین اساس مطالعه‌ نیازسنجی تالاب میقان اراک به پساب تصفیه‌خانه این شهر در دستور کار قرار دارد.
یوسفی گفت: در خصوص بازچرخانی آب در تصفیه‌خانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در اراک یک‌هزار و ۵۰ لیتر بر ثانیه، در خمین ۹۷ لیتر در ثانیه و محلات ۳۸ لیتر بر ثانیه الزام به سیستم تولید شده است.
وی بیان کرد: ۱۸ دستگاه متولی قانون هوای پاک هستند که باید در کنار اداره‌کل حفاظت محیط زیست به وظایف خود عمل کنند و سامانه ارزیابی اقدامات این دستگاه‌ها نیز طراحی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شرایط تحریم، مشکلات اعتباری و توجه‌نکردن به تولید گاز و برق در گذشته باعث شده کشور از تولید عقب بماند و در نتیجه این عملکردها، هم‌اکنون کشور با ناترازی برق و گاز روبرو است و نتیجه آن باعث شده امسال مازوت سوزی از موقع مقرر در نیروگاه شازند شروع شود و همچنان نیز هم ادامه دارد.
یوسفی عنوان کرد: اقدامات قضایی و قانونی لازم در خصوص مازوت‌سوزی از سوی محیط زیست استان مرکزی صورت گرفته است و پیگیری‌ها همچنان برای قطع و عدالت مازوت‌سوزی ادامه دارد.
وی با تشریح برنامه‌های هفته هوای پاک در استان مرکزی گفت: پیش‌بینی شده در این هفته۲ واحد فیلتراسیون صنایع شهرستان زرندیه بهره‌برداری شود و در هر شهرستان این استان، یک خانه محیط‌زیست دایر شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: شعار امسال هفته هوای پاک، «محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه» است و هدف مهم این هفته، اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص الزامات اجرایی هوای پاک و جلب مشارکت‌های مردمی است.
یوسفی بیان کرد: خانه‌های محیط‌زیست دارای اساس‌نامه و دستورالعمل خاص است و می‌تواند به عنوان مکانی برای ارایه ایده‌ها و تبدیل به روش‌ها برای کاهش معضلات زیست محیطی باشد.
وی یادآور شد: از دهه ۷۰ طرحی توسط دانشگاه صنعتی اراک برای کاهش آلودگی هوای این شهر در دستورکار قرار گرفت که به تصویب هیات دولت رسید و تحت عنوان آیین‌نامه دولتی اجرا شد که اقدامات زیادی را دربر می‌گرفت اما از سال ۱۳۹۶ قانونی در مجلس تحت عنوان هوای پاک به تصویب رسید که ۳۴ ماده دارد و این طرح در دستور کار قرار گرفت که تاکنون همه موارد این قانون به خوبی اجرایی نشده است، و کمبود منابع اعتباری بیشترین دلیل اجرایی نشدن کامل این قانون است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۱۳ آیین‌نامه ودستورالعمل برای دستگاه‌هایی که وظایف خود را در خصوص قانون هوای پاک انجام نداده‌اند، وجود دارد که ۱۲ آیین‌نامه آن تصویب و به مرحله ابلاغ رسیده و یک مورد دیگر هم که با ایراد دولت برگشت داشت، رفع ایراد شد و به زودی ابلاغ می‌شود.
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون اراک تنها یک روز پاک، ۱۸۳ روز سالم، ۸۳ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس، ۲۴ روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی، سه روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک داشته اشت.
علیرضا محرابیان افزود: در مجموع اراک در این مدت، ۱۱۲ روز ناسالم گذرانده اما تعداد روزهای ناسالم آن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۱ روز کمتر است و این کاهش مختص نیمه اول سال است و در نیمه دوم تفاوتی ندارد و به سمت افزایشی است.
وی بیان کرد: محیط زیست استان مرکزی مدعی اصلی آلودگی هوای اراک است و وظایف خود را بویژه در بحث مازوت‌سوزی در این راستا با جدیت و دقت انجام داده است.
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ قانون هوای پاک، تصمیم‌گیری در خصوص واحدهای آلاینده‌ای که تاثیر ملی و منطقه‌ای دارند برعهده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار استان مربوطه، وزارت نیرو و وزارت نفت است.
محرابیان اظهار داشت: محیط زیست استان مرکزی روزانه موضوع مازوت‌سوزی را پیگیری و به مراجع ذیربط اعلام می‌کند و حتی موضوع تهدید علیه بهداشت عمومی نیز توسط دادگاه شازند صورت گرفته و اقدام بعدی در این خصوص برعهده مراجع قضایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار